жовтень 10, 2024
Україномовний каталог продукції Gunnebo
БАЗОВІ ВИМОГИ до проектування ергономічних диспетчерських кімнат
Задача проектантів диспетчерських – врахувати всі аспекти взаємодії людини, машин і простору
Ергономіка, що визначається Управлінням з охорони праці США як «наука про поєднання умов робочого місця і посадових обов’язків з можливостями персоналу»,
може здатися простим процесом пошуку відповідності працівника та умов праці. Однак, враховуючи всі фактори, що впливають на ергономіку диспетчерської, це поняття більше обертається навколо створення і розробки користувацьких консолей.
Для задоволення вимог сучасних підвищених стандартів ергономіки, процес створення консолей значно змінився на користь більш компактних, функціональних і естетичних рішень, ніж будь-коли в минулому. Консолі сьогодні проектуються на базі комплексного, вертикально орієнтованого підходу до планування диспетчерських центрів, з увагою до кожного елементу самого виробу та загального оздоблення кімнати. Задача проектантів диспетчерських – врахувати всі аспекти взаємодії людини, машин і простору: від нахилу монітору та непрямого освітлення до температури повітря і рухів, що необхідні для оптимізації робочого процесу і підвищення рівня комфорту.
Простими словами, диспетчерська кімната – це місце, в якому здійснюється моніторинг і управління об’єктом чи процесами.
Обладнання диспетчерської є важливим для роботи, однак для ефективного виконання завдань воно має задовольняти вимогам оператора. Важливо пам’ятати, що під час перебування в ній відчуття людини притупляються, а тому вона покладається на технології для визначення подій та/або необхідних контрзаходів.
Оскільки диспетчерська кімната функціонує як очі та вуха людини, її дизайн є надзвичайно значущим. Під час її проектування критично враховувати всі фактори, наприклад, вибір обладнання, операційні практики, робочий простір і меблі. Додатково до дизайну робочих станцій, оператори диспетчерської також мають бути взяті до уваги. Вся система буде неефективною в разі перевантаженості персоналу, що виконуватиме задачі без відповідної підготовки, або намагатиметься зрозуміти нерозбірливу інформацію на дисплеї. Важливо ідентифікувати обмеження операторів для мінімізації потенційних невідповідностей між можливостями користувачів та вимогами системи.
Архітектура кімнати
Розмір та компоновка
Диспетчерська кімната важлива сама по собі, оскільки виконує функцію каркасу всієї системи.
Обираючи приміщення, проектанти мають брати до уваги цілі її використання та визначати кількість обладнання і людей, що в ній розміщуватимуться.
Розмір кімнати має відповідати всьому об’єму необхідного апаратного забезпечення, і водночас забезпечувати вільний рух операторів.
Фізична компоновка, крім того, має передбачати використання неелектронного обладнання і документів: інструкцій, журналів, карт і папок.
Має бути доступним простір для установки телефонів, клавіатур, маніпуляторів, контролерів, радіостанцій/інтеркомів та зон для ведення записів.
Форма
На додаток до розмірів, існує безліч варіацій форм диспетчерських. Прямокутні кімнати забезпечують більшість опцій для системних блоків, дисплеїв та консолей. Загалом, слід уникати приміщень з гострими кутами чи підтримуючими колонами. Створення диспетчерської правильного розміру і форми може бути довгим процесом пошуку ефективного і комфортного робочого простору.
Матеріали
Оздоблювальні матеріали також важливі. Покриття стелі має бути виконане з помірним або високим рейтингом відбиття світла (0,8 чи вище) для покращення його розповсюдження по кімнаті і зниження витрат на енергоносії. Ідеальними є стіни відтінків білого з матовою або гладкою поверхнею і відбиттям світла на рівні 0,5-0,6. Підлога обирається з високим ступенем поглинання на рівні 0,2-0,3 для ковроліну, або 0,25-0,45 для плитки.
Вікна
Оператори здебільшого не люблять працювати у приміщеннях без вікон. За виключенням зон, де їх відсутність продиктована вимогами служби охорони, рекомендується обирати кімнати з вікнами, орієнтованими на північ, переважно через психологічні фактори. Однак, такі джерела світла також можуть містити і потенційні виклики з точки зору безпеки та сприяти виникненню віддзеркалень і засліплення. Двері і вікна повинні знаходитись поза основною зоною огляду оператора і, водночас, мають бути видимі з сидячої позиції.
Також важливо забезпечувати вільний простір поблизу дверей для уникнення натовпу, наприклад, під час перезміни.
Естетика
Індивідуальні консолі з логотипами, зображеннями і дизайном дозволяють компаніям створювати унікальні диспетчерські, що підкреслюють корпоративну ідентику. Спектр рішень включає варіації від звичайної плівки до складних багатоколірних коріанових підкладок.
Меблі
Консолі
Розміщуючи консолі в диспетчерській, важливо враховувати її габарити, кількість робочих станцій та розміри кожної, параметри відеостіни і ширину проходів.
Ідеальні кути огляду передбачають невеликі рухи головою та мінімальні – очима (35 градусів щонайбільше). Критично важливо визначитись чи буде робоча станція використовуватись ізольовано, чи в комбінації з відеостіною та іншими АРМ. Висота консолі має бути розрахована таким чином, щоб навіть найменший оператор мав огляд над електронними компонентами, екранами чи дисплеями, а простір під робочою поверхнею дозволяв комфортно сидіти навіть найвищому з них.
Для оптимального огляду великих моніторів чи групи моніторів дистанція до них має складати не менше двох висот найбільшого вікна, або більше шести висот стандартного вікна, з яким працює оператор. Однак, якщо мова йде про основний дисплей, що має потрапляти у 30-градусний конус огляду, можуть використовуватись і інші формули з більшими мультиплікаторами.
Під час створення диспетчерської важливо продумати кожну ситуацію та майбутні оновлення, а не тільки щоденні маніпуляції. Навколо консолі має бути передбачений достатній простір для кількох груп персоналу для спільного перегляду і аналізу інформації швидко і ефективно.
Гнучкість – одна з основних характеристик диспетчерських меблів. В залежності від цілей використання приміщення, консолі мають підтримувати зміну конфігурації, вільний рух та інсталяцію в кількох точках. Крім того, консолі з можливістю нарощення добре підходять під задачі, що вимагають різних габаритів меблів.
Функціональність
Часто проектанти диспетчерських зважують різницю між офісними та професійними меблями, і доходять висновку, що обидва варіанти є взаємозамінними. Однак, через важливість завдань, що виконуються в подібних приміщеннях – а мова може йти про життя чи смерть – консолі мають беззаперечні функціональні переваги над стандартними побутовими рішеннями.
Професійні консолі пропонують наступні функціональні переваги над офісними меблями:
Підтримка великої кількості обладнання:
консолі створені для підтримки великої кількості обладнання (монітори, персональні комп’ютери і т.д.), залишаючись при цьому коректними з точки зору ергономіки.
Вони забезпечують установку апаратних вузлів в різноманітних конфігураціях в залежності від вимог оператора.
В той же час, офісні меблі оптимізовані для роботи лише з одним чи двома моніторами: додавання наступних значно знижує показники ергономічності.
Гарантія:
на відміну від офісних меблів, на консолі надається гарантія в т.ч. за умови постійного використання 24/7. Навіть якщо знайдеться постачальник, що гарантуватиме якість продукту за таких умов, він, скоріш за все, не матиме необхідної інфраструктури для ремонту і заміни у визначений час, як це можливо з професійними консолями.
Зміна конфігурації:
іншим важливим фактором в диспетчерському просторі є можливість зміни конфігурації меблів у відповідності до майбутніх вимог. Традиційні меблі з дерева, клею та саморізів не мають такої гнучкості в дизайні.
Розміщення обладнання:
іншим аспектом завантаження обладнанням є розміщення системних блоків та периферійних пристроїв. У спеціально розроблених консолях Winsted ПК безпечно зберігаються за зачиненими на замок дверцятами в базі виробу. Шанси зупинки роботи диспетчерської через пошкодження обладнання чи від’єднання кабелів практично рівні нулю. В традиційних офісних меблях також може бути передбачений тримач ПК, але він не забезпечує захисту обладнання.
Фронтальний та задній доступ:
диспетчерські консолі підтримують фронтальний та задній доступ до системних блоків та обладнання, змонтованого в стійку. Це дозволяє спеціалістам IT департаменту та іншому обслуговуючому персоналу здійснювати ремонт, заміну чи оновлення вузлів без зупинки роботи всього центру. Традиційні офісні меблі не передбачають активностей такого типу і збільшують час простою.
Режим роботи 24/7:
диспетчерські простори використовуються 24 години на добу і 7 днів на тиждень, справляючи значний стрес на обладнання, що в них розміщене. Консолі Winsted створені для роботи саме в таких умовах. Вдалий дизайн із застосуванням стальних структур і зносостійких матеріалів дозволяє значно продовжити строк експлуатації порівняно з офісними меблями. В той же час, останні розробляються для стандартного робочого дня у 8 годин та з 2 вихідними на тиждень, що майже втричі зменшує їх термін служби.
Кабельний менеджмент:
в правильно продуманій консолі пропонується кілька рівнів кабельного менеджменту. Вона дозволяє рознести високо- та низьковольтні траси (живлення і дані), та забезпечує приховану прокладку кабелю безпосередньо до користувацьких інтерфейсів. Офісні меблі не створені для подібних цілей.
Монітори
Розробляючи конфігурацію дисплеїв, необхідно пам’ятати, що кількість інформації, яку здатна обробити людина, є обмеженою. Підвищення продуктивності операторів вимагає від проектанта чіткого розуміння об’єму активностей, асоційованих з кожним вікном та розмірів деталей в ньому. Монітори розміром від 19” до 24”, які використовуються для ретельного вивчення зображень, мають розташовуватись безпосередньо перед оператором. Монітори від 24” до 42” і більше, що прямо не відносяться до робочої станції, встановлюють на більші відстані за консоллю.
Поява пласких дисплеїв і touch-screen технологій справили значний вплив на дизайн консолей. Такі дисплеї займають значно менше місця, зменшують загальний рівень споживання електроенергії, потребують менше охолодження. Більше того, сучасні дисплеї підтримують розподільчу здатність від 1280х1024 (SXGA), 1600×1200 (UXGA) і більше. Збільшення цього параметру дозволяє операторам знаходитись ближче до монітору і, при цьому, не помічати окремих пікселів.
Мінімальні рекомендовані відстані до монітору
Загальним правилом перегляду відео є розташування оператора на відстані від монітора щонайменше вдвічі більшій від висоти найбільшого вікна на ньому. При цьому мультиплікатор такої відстані може становити не більше 8 разів, ідеальним є від 4 до 6.
Технологія touch-screen також впливає на ергономіку нових консолей, особливо у приміщеннях з підвищеними вимогами до безпеки і сфокусованості операторів. Дослідження виявили, що персонал в умовах жорсткого стресу і нервових потрясінь має складнощі у пошуку і активації відповідних іконок за допомогою миші і значно легше виконує маніпуляції пальцями. Це робить touchscreen оптимальним вибором для подібних задач.
При цьому, інтеграція технології в консолі вимагає скорочення дистанції між оператором і дисплеєм – типово вона складатиме 28 дюймів від краю робочої поверхні (так дисплей знаходитиметься в прямій досяжності з сидячої позиції).
При створенні комфортного операторського простору має бути передбачене окреме приміщення для системних блоків, серверів та іншого обладнання з монтажем в стійку. Це дозволить позбутися найбільших джерел тепла (дискові масиви та ПК) і шуму від охолоджувальних вентиляторів в робочій зоні. Також рекомендується зберігати найбільш чутливі апаратні компоненти в захищеній кімнаті з належним кондиціонуванням і обмеженим доступом.
Оточуюче середовище
Проектанти також мають приділяти увагу факторам оточуючого середовища, серед яких вимоги до мовленнєвих та візуальних задач, якість повітря і температура, засоби розміщення обладнання, освітлення, матеріали конструкцій, вікна та геометрія кімнати.
Мовленнєві і візуальні задачі
Для диспетчерських, що потребують мовленнєвої комунікації, відповідні вимоги мають бути чітко визначені.
З метою контролю фонового шуму необхідно враховувати оздоблювальні матеріали стін і консолей, шум обладнання та сторонні звуки.
Акустика стелі має прагнути до коефіцієнта зменшення шуму NRC (одиниця виміру поглинання звуку) в межах 0,65-0,75 чи краще, і класу артикуляції АС (одиниця виміру посилення) – в межах 40-44 і вище.
Якість повітря і температура
Якість і температура повітря грають важливу роль у підтриманні бадьорості і зосередженості операторів.
Однією з найбільш розповсюджених проблем диспетчерських є невідповідність температури. Наприклад, кондиціонер має бути налаштованим на автоматичне підвищення температури повітря для компенсації природнього вранішнього зниження температури тіла. Оптимальним є діапазон 21-22⁰С з відносною вологістю на рівні 40-65%.
Рух повітря не має перевищувати швидкості 10-15 см/сек.
Освітлення
Освітлення диспетчерських має відповідати всім візуальним задачам. Одним з найбільш ефективних рішень є схема розташування джерел, що базується на непрямому фоновому принципі, коли стеля відбиває світло в кімнату. При розрахунку освітлення велика увага має бути приділена задачам, що виконуються оператором, та його віку. Знижена яскравість є вдалою для моніторингу зображень, але викликає проблеми при роботі з паперами. Оператори будь-якого віку, і особливо старші, вимагатимуть окремих джерел світла з налаштуванням для виконання оперативних візуальних задач.
Вимоги операторів
Вимоги операторів різняться в залежності від диспетчерської, оскільки вони залежать не тільки від виконуваних задач, але й від цілей і функціональності кожної з них. Кількість операторів на зміні може значно варіюватись залежно від типу активності і розміру організації.
Однак, практично в будь-якій диспетчерській типові посадові обов’язки включатимуть:
Підтримка обладнання під контролем і в робочому стані | |
Моніторинг, усунення несправностей і управління експлуатацією обладнання і прогресом виконання робіт | |
Оцінка даних в журналах подій і підтримка сервісних служб | |
Дотримання операційних процедур для досягнення виробничих цілей та дотримання норм охорони праці | |
Внесення статусів системи і ведення відповідних журналів, використання контрольного інструментарію | |
Допомога сервісним службам у калібрування і усуненні несправностей автоматики, інтерфейсів живлення та управління будівлею | |
Збір інформації про вимоги систем і надання пропозицій щодо їх налаштування | |
Моніторинг контрольних панелей |
Управління електричним і механічним обладнанням з відповідним рівнем компетенцій | |
Відпрацювання аварійних заходів по електричним і захисним системам | |
Комунікація з виробництвом щодо загроз зупинки обладнання | |
Моніторинг виробництва і основних параметрів процесів виробничого обладнання | |
Здійснення обслуговування обладнання в якості стандартних операційних процедур | |
Гарантування своєчасного і повного дотримання адміністративних вимог | |
Здійснення і отримання дзвінків всередині та зовні організації |
Office 304-306, Building 11, Kurortna str., Kyiv, 04075, Ukraine